10 tips som hjälper dig när du vill gå ner i vikt

Här kommer några av mina tips som kan hjälpa dig att gå ner i vikt .

1. Sluta äta dom så kallade ”Nyttiga” kakorna, desserterna, eller bakelserna. Eller så minskar du ner de till 1 gång per vecka. Det finns en stor uppsjö recept på hälsosammare alternativ på kakor, desserter och bakelser och det är bra. Fast bara ibland. Speciellt populärt är det inom LCHF, där det väldigt ofta frossas i diverse LCHF-vänliga bakverk.

2. Ät både mindre kalorier och mindre kolhydrater! Kombinationen är oslagbar. Har du svårt att gå ner i vikt, stannat på en viktplatå för länge eller bara vill se snabba resultat är detta det bästa tipset jag kan ge dig.  Bra exempel på detta hittar du bland mina  kickstart-program, där jag tagit hänsyn till detta. 

3. Är du inte hungrig eller redan mätt? Sluta äta! Bara för att det ligger mat på din tallrik, blivit serverad en portion mat på restaurang eller att du kanske lagat en portion enligt anvisningarna i något av våra program innebär det inte att du måste äta upp allt. Att äta mindre och även rätt sorts kolhydrater ger också ökad och längre mättnadskänsla, vilket är perfekt!

4. Tänk på vad du dricker. Hoppa över kaloribomber som bland annat öl, juice, läsk, saft och kaffe latte. Var försiktig med alkoholhaltiga drycker som stör fettförbränningen och ofta är väldigt kaloririka. Drick gärna smaksatt vatten med citronskiva, apelsinskiva gurka eller annat fräscht. Lightläsk bara vid speciella tillfällen då det är oklart om och hur mycket sötningsmedel påverkar din viktnedgång.

5. Välj alltid storleken ”Small”. När man beställer något som t.ex smoothies, kaffedryck eller liknande får du ofta frågan vilken storlek du vill ha. Gör det enkelt för dig själv genom att alltid välja small om det innehåller några kalorier, annars spelar det ingen roll.

6. Ät inte i soffan. Sätt det som en regel, mat äter vi vid matbordet helt enkelt. Om du äter i soffan tenderar du till att äta ca 300 kcal mer visar forskning. Dessutom blir man även ofta sittande och det blir plötsligt mycket svårt att lämna soffan för att t.ex gå och träna eller att göra andra aktiviteter.

7. Se upp med snacks! Det är väldigt lätt att överäta snacks som blandannat nötter. Speciellt om de är salta. Nötter är hälsosamma men också väldigt kaloririka, 1 dl saltade jordnötter innehåller ungefär 360 Kcal.

8. Dra ner på salladsdressingen! Sallad är generellt en kalorinsål lunch, fast jag har sett många som dränker sin sallad i kaloririk dressing. 0,5 dl olivolja innehåller ungefär 400 Kcal .

9. Använd en mindre tallrik. Detta är en gammal klassiker som faktiskt är riktigt bra och fungerar utmärkt. Om du använder en mindre tallrik lägger du automatiskt upp mindre portioner. Om tallriken även är blå sägs just den färgen minska aptiten.

10. Sist men inte minst, laga din egen mat! Det kan vara jobbigt med inspiration och ibland ha tid till matlagning men det ger det bästa resultatet. Du känner dig även betydligt mer nöjd med dig själv om du lagat maten själv, detta tenderar till att öka motivationen till att fortsätta samtidigt som du lär dig. Vill du göra det enkelt att komma igång följer du något av mina kickstart-program som är kompletta med recept. Varar i 4 veckor och finns i varianterna LCHF, GI, paleoneller 5:2.

Prova allihop eller testa det du gillar, lycka till !