Gå ner dubbelt så mycket i vikt med matdagbok

Att skriva ner allt vad man äter i en matdagbok fördubblar viktnedgången enligt en väldigt stor bantningsstudie som är gjord i USA. Studien är en av de största bantningsstudier genom tiderna och resultaten är entydiga. Hela 1700 amerikaner deltog och de första resultaten visar på att ca 70 % av deltagarna gick ner tillräckligt mycket i vikt för att risken för allvarliga sjukdomar skulle minska.

Ju flitigare du är desto bättre
”Ju duktigare deltagarna var på att registrera allt de åt, desto mer gick de ner i vikt”,  ”De som skrev matdagbok dagligen gick ner dubbelt så mycket som de som inte gjorde det. Det verkar som det enkla faktum att skriva ner allt man äter uppmuntrar folk till att äta mindre kalorier.

Matdagbok och hälsosam kost
Som ett komplement till att skriva matdagbok uppmanades deltagarna att följa den sk. DASH dieten. Det är en diet som är rik på frukt och grönt samt en lägre andel fett. Deltagarna fick också uppmaningen att gå på möten och motionera ca 30 min per dag. Efter sex månader hade de nästan 1700 deltagarna gått ner hela 6 kg i genomsnitt. Mer än 70 % av deltagarna gick ner 4 kg, tillräckligt för att minska risken för hjärt- kärlssjukdom. Dessa kvalificerade sig till andra delen av studien som kommer hålla på ca 30 månader.

Liten viktminskning har stor hälsovinster
Mer än 70 % av Amerikanarna har fetma eller är överviktiga. Om alla dem gick ner 4 kg så skulle vi se kraftiga minskningar av hjärt- kärlsjukdomar, diabetes och höga kolesterolvärden.

I tidigare studier har det visat sig att en viktnedgång på ca 3 kg kan minska risken för högt blodtryck med 20 %.”Dagligen hör jag patienter säga att de inte kan gå ner i vikt. Det har visat sig  att de flesta kan gå ner i vikt om de har rätt verktyg och support.

Matdagbok sätter igång process
Att föra matdagbok behöver inte vara en formell sak. Utan bara det faktum att man skriver ner vad man ätit på en lapp, skickar ett sms eller mail till sig själv är tillräckligt. Det är själva processen som kommer av att reflektera över vad vi faktiskt äter, som hjälper oss att bli varse om vårt ätbeteende, och därmed förhoppningsvis ändra på det. Detta är ett mycket bra hjälpmedel för att lyckas med sin viktnedgång.