MIPTs bästa gå ner i vikt tips

Mål och hur du sätter dom:

I mitt jobb som kostrådgivare så träffar jag många människor som vill ha hjälp med att gå ner i vikt. Här tänkter jag ge er mina bästa tips för en varaktig viktminskning.

Innan du börjar ändra något i din kost så är det viktigt att du tänker på varför du vill gå ner i vikt.

Det kan tex vara att man gör det för hälsans skull och det kan vara betydligt mer långvarigt, än att du tänker på närmaste fest eller eller beachen.

När du har bestämt dig för att du vill genomföra en kostomläggning är det viktigt att sätta upp mål.

Målet ska gärna vara tydligt som tex att du vill gå ner x-antal kilon eller komma i en viss klädstorlek eller att du blir mer uthållig på träningen.

Målet ska helst vara tidsbestämt så du vet när målet ska vara uppnått, då blir det lättare att sträva mot det.

Om målet är väldigt långt fram kan det vara bra att sätta upp delmål under resans gång, det kan pusha dig lite extra så du märker att du når dina uppsatta mål. På så vis blir det enklare att kämpa mot det stora målet.

Motivation genom belöning

Eftersom hjärnan gillar belöningar så kan du också tänka ut något som du kan belöna dig själv med när du uppnåått dom här olika delmålen och slutligen ditt stora mål. Detta kan göra det både lättare och roligare att kämpa i vardagen.

Eftersom många är vana att förknippa belöningar med mat så vill jag att vi ska försöka tänka utanför detta och att du istället belönar dig med någonting bra som tex en liten present till sig själv, ett biobesök eller någon annan upplevelse som du tycker om eller önskar dig.

Vikten att känna stöd

Att känna stöd på vägen vid en livsstilsförändring kan vara avgörande för om du klarar av att hålla den eller inte i slutändan.

Om man berättar för släkt och vänner så kan det göra att du inte blir bjuden på sådan mat som du har bestämt dig att undvika och det kan göra att det hela blir lite lättare.

Om det inte finns någon i din närhet som du vill berätta detta för så fungerar det alldelens utmärkt att du skriver ner det för dig själv, eller så kan du vill vända dig till sociala medier där man kan vara lite mera anonym. Det är alltid lättare om man har vänner, familj eller nya bekanta som stöd för sin resa.

Innan du genomför förändringen så kan det vara roligt att ta bilder som du sedan kan jämföra med dina nya resultat.

Kartläggning och skafferirensning

Nästa steg på din viktminskningsresa är att kartlägga  hur du äter idag och det kan du tex göra genom att skriva kostdagbok.

Hur ser det ut idag och vad skulle du kunna ändra i din kost. Om du är osäker på vad du ska välja för metod så läs gärna det jag skrev om här tidigare, vilken diet ska jag välja.

När du väl har bestämt dig för hur du ska gå tillväga så är det viktigt att rensa ut hemma och planera.

Gör dig av med all mat som du riskerar få sug på, men som du inte längre planerar att äta i din nya kostomläggning.

Gå med i något av kickstartsalternativen, redan idag!