Behöver du hjälp att välja diet?

4 vanliga metoder som finns här på MIPT. LCHF, GI, Periodisk fasta, eller kaloriräkning.

Naturligtvis går det även att kombinera dessa och man brukar hitta en diet som passar bra efter ett tag.

Vilken diet ska jag välja?

Det finns många olika viktminsknings metoder att välja emellan och det kan vara  svårt att hitta någonting som passar så jag tänkte presentera här MIPT"s 4 vanligaste metoder.

Om du har någon särskild sjukdom så är det alltid viktigt att du rådfrågar din vårdkontakt innan du gör en drastisk kostomläggning.

Jag börjar med att presentera LCHF.

LCHF står för Low Carb High Fat och det betyder att man ska minska kolhydratmängden och öka på fettmängden i maten.

LCHF passar dom personer som kanske tycker att köttet och såsen är det godaste på tallriken men som inte bryr sig så mycket av kolhydratsdelen som tex potatis och frukt.

LCHF är rätt så vanligt bland typ 2 diabetiker och det beror på att en mindre mängd kolhydrater i maten gör blodsockret stabilare.

Att man ökar på fettet och proteinet, eller framförallt fettet kan göra att man håller sig mätt längre och det kan ugöra att man får mindre sug på sötsaker och det minskar också småätandet.

Att dra ner på kolhydrater kan också göra att man får snabba reultat till en början och det kan brukar vara väldigt sporrande.

Det som kan vara väldigt negativt med LCHF är att man ofta äter mycket mättat fett, det finns fortfarande mycket debatter om det är bra eller inte för framförallt hjärta och kärl och än så länge så finns det inte tillräckligt med studier för att kunna svara på den frågan.

Nästa diet som jag ska presentera är 5:2 metoden

5:2 metoden innebär att man äter ungefär som vanligt 5 dagar i veckan och sedan fastar man två dagar i veckan. Fastan går ut på att män får äta ungefär 600 kcal och kvinnor ungefär 500 kcal på fastedagarna.och detta gör att man går ner i vikt. 5:2 kan passa bra för dom som som har möjlighet att styra över sin egen tid. Då man kan bli trött framförallt i början när man går på 5:2 och då kan det vara bra om man inte har ett fullspäckat schema och det är också något som kan vara negativt, då man kanske inte orkar lika mycket dom dagar som man fastar.

 

Den tredje viktminskningsmetodenjag ska berätta om är GI metoden

GI står för glykemisk index det är ett mått man kan använda för att mäta hur högt livsmedlet höjer blodsockret.

GI metoden bygger på att man ska äta livsmedel med lågt GI, det kan tex vara baljväxter, grönsaker och fullkornsprodukter.

När man äter enligt GI så håller sig mätt längre eftersom dom här livsmedlena tar längre tid att brytas ner i magen och det gör att blodsockerstegringen blir långsammare.

Att blodsockret höjs långsammare kan vara bra för bland annat för diabetiker då det lättare får en metabol kontroll.

När man äter livsmedel med lågt GI så kan det också göra att man får mindre sug efter andra saker pågrund att man får en längre mättnadskänsla och ett stabilare blodsocker.

En negativ sak med med GI kan vara att det kan vara lite svårt att hålla koll på mängden mat och det  gör att GI passar bra att kombinera tillsammans med kaloriräkning, just för att begränsa matintaget.

Kaloriräkning

Kaloriräkning går ut på att man räknar om maten man äter till kalorier och sedan äter man mindre kalorier än man gör av med. Vad just du behöver kan du få reda på om du går med här på MIPT.

Räknar man kalorier så kan man äta i stort sett vad man vill, men för att slippa gå om kring hungrig så är det bra att välja energisnåla näringstäta livsmedel med hög mättnadskänsla.

Kaloriräkning passar den som vill äta vad som helst men kan tänka sig att äta mindre mängder.

Något som är negativt med kaloriräkning är att det kan bli väldigt mycket siffror och om man har en tendens att bli fixerad, detta kan vara negativt då mat fortfarande ska vara njutbart.

 

Det viktigaste med en varaktig viktminskning är att du hittar en metod som passar för dig. Oavsett vad du väljer här på MIPT så kommer jag hjälpa dig med att guida dig till en bättre livsstilsförändring.

Om du vill gå ner i vikt prova någon av de här metoderna. Jag rekommenderar att du ansluter dig till MIPT redan idag